torsdag 1 maj 2014

maräng-tårta

Eftersom det är rabarber-tider tänkte jag jag bjuda på en rabarber-tårta på vår yngsta sons födelsedagskalas.
Jag vet sedan tidigare att maräng-tårta brukar gå hem hos våra killar så jag surfade runt efter ett lämpligt recept. På ICA:s hemsida hittade jag ett recept där man bl a skulle blanda vispad grädde med lemon curd.
Jag bytte ut lemon curd:en mot rabarberkräm.På grädd-blandningen skulle man lägga bär. Eftersom rabarberna är ganska syrligt valde jag söta, färska jordgubbar. Det var ett riktigt bra recept och jag blev jättenöjd med tårtan. Den var dessutom rolig att göra. Det går åt fem ägg. Äggula i sockerkaksdelen och äggvita i marängen. Jag blev tvungen att låna en elvisp för att få äggvitan tillräckligt hård. dessutom fick jag tips om att vispa i en glasskål. Marängen blev jättebra, till slut!


 Kvällen innan gjorde jag tårtan i ugnen. Både sockerkakan och marängen växte rejält på plåten i ugnen.


Jag har delat tårtan på mitten. Lagt på gräddblandningen och jordgubbar på den ena delen. Slutligen lade svärmor och jag på den andra delen. Skönt att vara två när det kritiska ögonblicket kommer:-)








Så här ser tårtan ut inuti!
Smaskens:-)
Den fina tårtspaden kommer från Green Gate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar