söndag 6 april 2014

nya perenner

Idag fick jag äntligen komma ut i friska luften och fågelkvittret och plantera mina nya perenner. Underbart härlig känsla att säsongen för trädgårdsarbete äntligen har startat igen!
Idag har jag planterat vårkragar. Inspirerad av svärmor. När deras gula solar slår ut fylls hela världen med färg:-) En härlig start på försommaren. Jag placerade dem intill de gula påskliljorna och den vita floxen. Troligen kommer de inte att blomma samtidigt, men floxens späda gröna blad matchar både påskliljor och vårkragar. När påskliljorna blommat ut kanske det är dags för vårkragarna att slå ut?

I vårrabatten har jag flyttat bort den rosa och vita astillben, men även den rosa pionen. De ska få mer sol och plats i min nya rabatt vid kökslandet.
Vårrabatten fick ett nytt täcke med ny, svart jord. I jorden stoppade jag ned två backsippor, den lila varianten. Men även den återupptäckta balkansippan. Den hittade jag mitt i gräsmattan. Troligen åkte den med jorden från den nya vinbärsrabatten i höstas, när vi skulle lägga i jord i vår gräsmatta, som är rätt hålig på sina håll. Vilken himla tur att vi hittade den! Blomman hittade vi för ett antal år sedan av en tillfällighet. Den har flyttats omkring lite i trädgården, men aldrig brett ut sig. Det är det enda lilla exemplaret med högst två blommor per säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar