lördag 31 januari 2015

vegetariska smårätter

 Egentligen är jag inte alls road av matlagning. Men, jag njuter av god mat...Därför tar jag mig själv i kragen ibland och försöker piffa till vardagsmaten, men även vår barnvänliga helgmat.
Jag är intresserad av säsongsbetonad mat, har sparat en hemsida bland mina favoriter som informerar om vilka grönsaker som är lämpliga att köpa/tillaga under de sex olika perioderna som de delar in året i. Gå in på klimatmat och vidare till pyramider.

Igår svängde jag ihop en snabb rödlöksinläggning. Supergott!

Häromveckan insåg jag att vi inte hade några grönsaker hemma...Jag fick improvisera av det vi hade hemma; apelsiner, valnötter och kålrot!? Hittade efter lite googlande en jättegod kålrots"sallad". Man blandar ihop en "dressing" av bl a soya, sesamolja, japansk olja, vitvinsvinäger och sesamfrön. Krispigt! Det gillar jag. Barnen trodde först det var pommes;-)



Jag tror att det snart är läge för en ny skrivbok/receptbok där jag ska samla på mig en massa goda recept på vegetariska siders;-)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar