onsdag 3 juli 2013

små detaljer

Snart är ombyggnationen helt klar. Vi väntar fortfarande på stenskivorna som skall ligga i köket, kring spisen och på köksön. De ska bara skeppas från Indien först..... De kommer i slutet av augusti. Tills dess får vi klara oss med spånskivor. Kakelplattorna är det ingen idé att sätta upp innan stenskivorna är på plats.....Sedan har vi lite lampor som saknas, lite eluttag, lister mm mm. Det blir inga längre utflykter på semestern, med andra ord:-/
Jag är extremt lycklig över att diskhon hamnade under fönstret! Det är så trevligt att kunna kika ut genom ett fönster när man gör bland det tråkigaste som finns i ett kök, diska det som inte får plats i diskmaskinen:-/

 I och med att vi fick ytterväggarna isolerade blev fönsterbrädorna bredare. Me like! Nu får jag plötsligt plats med blommor i fönstret ut mot gatan. (Snickaren använde snusdosan för att få till det rätta rundeln i hörnen. Charmigt!)

Här har jag räddat en pion som blev golvad av häftigt skyfall. Jag är "redig" och använder glasunderlägg i det nymålade fönstret;-)


 I vårt nya, mindre arbetsrum har vi valt en tapet från Boråstapeter (every day) med lite retro-känsla. Först satte vi in en lampa i fönstret en mörk kväll. Mysigt! Tyckte t o m min man. Sedan flyttade jag in en fåtölj från vardagsrummet.
-Åh, vilken läslust jag fick! Det såg så himla inbjudande ut. Skall försöka hitta någon tidstypisk länstol på loppis i sommar.
 Till både köket och badrummet har vi valt samma färger som vi har utanpå huset: rött, grått och vitt. Vi har sparat vår vita bröstpanel och målat om listen ovanpå. Tidigare var den turkos. Tapeten kommer från Sandberg och heter Svante!
I vårt nya badrum har vi fått ett likadant fönster som i köket. (Ser snyggast ut från utsidan om de är likadana). Jag ville inte ha ett badrumsfönster med insyningsskyddat glas, jag vill kunna titta ut. Jag lyckades övertyga maken att det gick att sy ett insyningsskydd. Jag sydde med dubbelt tyg i gardinen. Funkar jättebra. Eftersom golvet i badrummet är lite högre än golvet utanför, på altanen behövde inte gardinen sitta så högt upp som jag hade trott. Skönt! Nu blir det ännu större ljusinsläpp.
I vår lokala inredningsbutik fick jag syn på jättefina tvättmedelslådor, i plåt. (Kommer från Strömshaga, Balders hages egna märke!) Höll tummarna att de skulle finnas kvar när det var dags att flytta in i vårt badrum.... och det gjorde de! Vi har en för vittvätt och en för kulörtvätt. Rymmer lätt ett helt paket med tvättmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar