söndag 2 mars 2014

nattgäster

I helgen kunde jag förverkliga mina drömmar som pensionatsvärdinna, för en helg;-)
En av mina äldsta vänner med familj kom på besök. Det var länge sedan vi hade helg-gäster. Av den anledningen kostade jag på mig lite extra.
Köpte bl a två buketter ranunkel som jag delade upp på diverse vaser. Prickig enblomms-vas från IKEA. En har jag fått ta över efter mamma och de andra två köpte jag på loppis, till min 40-årsfest, för snart två år sedan. En annan vas jag använde i helgen är en f.d. tomatsås-flaska:-)
Tabletterna i lila, vitt, rosa och grönt kommer från Hemtex. Den långa linneduken från Åhlens.
Den här söta porslinsvasen fick jag av mamma när hon och pappa flyttade från sitt radhus, sedan 32 år, till sitt enplanshus, för snart tre år sedan.
Löparen är hemmavävd och kommer från Makens släkt.
 Ljuslykta á la underbara Clara. Jag gjuter om stearin i kaffekoppar och i dem  placerar ljusvekar från Panduro. Jättesött!
 På hyllan från IKEA kan jag pynta efter humör och säsong. Ljuskoppar från IKEA som vi köpte i parti och minut till vårt bröllop, för snart 14 år sedan. Funkar lika bra som vaser till ranunkel.
Fyra nattgäster som skall skämmas bort:-) Två kuddar var, täcken, påslakan och underlakan lånar vi gärna ut. Nya, vita, fräscha örngott i Percale från Hemtex. Det var dags att köpa på oss några fler täcken och kuddar. Köpte två set med kudde + täcke på Mio.
Det är lite knixigt att fixa fyra bra sängplatser. Vi har en dagbädd från IKEA. Häromhelgen köpte vi två vanliga madrasser på IKEA. Yngst ligger på en i vår sängkammare och en gäst på den andra på golvet i gästrummet. Två nattgäster i dagbädden och en i Yngst säng. Alla gäster i samma rum och med ett eget badrum. Så skönt att numera ha två badrum. Väl investerade pengar! Att husera de två extra madrasserna är inte helt lätt. Äldst ligger numera på en i sin säng och den andra lägger vi i dagbädden, vilket resulterar i att den blir väldigt hög och ryggstödet lågt. Men det funkar tillräckligt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar