lördag 8 mars 2014

vår i trädgården

Idag försökte få tag på blåsippor och backsippa, men misslyckades. Trodde det var säsong för dem nu? Får nog ta kontakt med en RIKTIG plantskola, som kan sina växter.
Hittade iallafall en ny julros, den gamla hade väldigt bruna blad. Men jag hittade några små gröna stänglar, så jag hoppas att den tar sig igen.
Den nya julrosen heter
Double Ellen purple Helleborus orientalis.











Blir så lycklig när jag hittar de här fina snödroppstuvorna i vår "vilda Hörna". De ser ut att må riktigt bra här, ganska fuktigt. De har spritt sig ordentligt de senaste åren.
Jag har i flera år stoppat ned vårlökar i marken under Linden. Blev inspirerad av en vacker trädgård på väg till jobbet.
Resultatet i min trädgård har varit varierat. T ex har Vintergäcken inte spridit sig. Snödropparna och Scillan har däremot spritt sig ordentligt. Härligt!












Stor överraskning blev det när jag hittade en blommande Lungört-planta. Tidigt, men trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar