tisdag 27 december 2022

2022 går till historien; februari

 HÄLSAN

I början av februari drabbades jag av en varböld på fel ställe:-/

Den resulterade i att jag graderades upp till ett högkostnadskort. Jag såg den naturligtvis som ett straff för vad jag ställt till med:-( Fick besöka gynakuten två gånger, jour-centralen en gång och två olika vårdcentraler, då jag inte hunnit byta i samband med flytten. Resulterade även i en goodie bag från Apotek Hjärtat i Lerum då de gett mig antibiotika i granulat-form utan att blanda ut den:-(

NYA OMGIVNINGAR

Även om min ”sjukdom” tog mycket tid och energi i anspråk var jag sysselsatt med andra betydligt trevligare göromål. Tex bekantade jag mig med mina nya hoods; Utby. Promenerade förbi deras fina, gamla kyrka och tog mig upp i bergen dit folk vallfärdar ända från Danmark för att träna klättring.

 



Jag insåg på ett mycket tidigt stadium (månaderna innan skilsmässan) att jag skulle sakna min trädgård grymt mycket. Jag bestämde mig i slutet av februari, när vårsolen dök upp, att annektera Trädgårdsföreningen😉 Låtsades att det var i min trädgård jag gick runt och sökte vårtecken. Har kommit att uppskatta den här parken väldigt mycket de senaste åren. Det är ofta jag tar en sväng därigenom när jag ändå har varit inne i stan. Ligger verkligen lägligt till, nära vallgraven och Centralstationen.



SOCIALT UMGÄNGE

Tog även upp bekantskapen med en gammal kollega som bor några hus bort. Så skönt att hitta en vän att prata med under både promenader och fikastunder. 

HEMMET

Började även bygga upp ett eget husgeråd. Visst fick jag med mig mycket från mitt gamla hem men jag kände stort behov av att ex införskaffa en våg och en bak-termometer för att kunna baka.

 



BARNEN

Hur gick det att flytta ifrån barnen?

Naturligtvis saknade jag barnen väldigt mycket, men det viktigaste för mig var att barnen mådde bra och kunde fortsätta med sina liv. De är ju så sora och klarar sig väldigt bra utan vuxen-stöttning. De hade inte inte bett om någon skilsmässa. De fick hänga med på den här resan varken de ville eller ej. 

Äldst tackade oss för att vi inte var så dramatiska. Yngst skulle fylla 15 och vi bestämde att han skulle bo med mig varannan helg tills jag hade kommit iordning med mitt liv. Äldst som skulle fylla 19 fick välja själv hur han ville göra. Han kom ofta på besök under dagen och åkte sedan hem till huset och sov.

De vi la märke till, killarna och jag, var att i min trea var vi tightare med varandra. Jag stod i köket och lagade mat och hade kontakt med Äldst som tittade på TV i vardagsrumsdelen. Yngst höll till i ett av sovrummen strax intill. I vårt hus hade vi i princip hållit till i varsin del av huset, utom hörhåll. 

Kändes bra att vara nära varandra.

Är det något jag vill dela med mig av till par som bildar familj är det frågan: 

Behöver ni verkligen bo i ett stort hus?

När vi inte satt inne och häckade i vintermörkret tog vi med oss fika ut i bergen eller till vår gemensamma uteplats på gården.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar