lördag 28 september 2013

hösten kommer

 Jag har höststädat delar av min trädgård. Kommer alltid på, på hösten, att jag saknar blommande växter. I år slog jag till och köpte en höstanemon. Jättesöt, men vi får nog flytta på studsmattan. Den stjäl mycket av det sista eftermiddagsljuset från rabatten. Kring anemonen har jag stoppat ned lite nya lökar. Traditionellt; påsklilja, pingstlilja (den gamla sorten) och röda, vackra tulpaner. Tur jag skriver det här, annars hade jag nog glömt det. Jag råkade även gräva upp löjtnadshjärtanet!? Inte visste jag att den fick så kraftiga rötter på bara några år. Jag trodde det var gamla trädrötter! Med mig upp fick jag även en del kirsch-rötter, så det kanske var lika bra det. Får inte glömma att köpa en ny planta till våren, bara. har skrivit in det i min mobil-almanacka.



I förra helgen var det även dags att plocka in pelargonierna igen. I sista minuten, den här veckan har vi vaknat till frost flera mornar.
Pelargonierna är nog de krukväxter som har det bäst i mitt hem. De får ny jord varje höst, när jag flyttar in dem igen. Första veckan blir många blad gula. Hoppas de repar sig från och med nu!
 När jag botaniserade bland lökarna fick jag syn på en blå iris, jag inte kunde motstå, men även en anemon som vi faktiskt har ett ex av i vår rabatt. Vet inte var den kommer ifrån och...vi har lyckats att flytta på den, utan att veta om det. En jättefin blomma som ser ut som en liten tusensköna, fast med blå-lila kronblad och gult i mitten? På påsarna fanns det vackra bilder med krukor fulla med ovanståendeDet såg jättefint ut! Jag vill också ha så fint i mina krukor! Får väl se om de kommer upp till våren?















 
Så här fint blev det när jag frossade i höstblommor på plantskolan.





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar