söndag 20 oktober 2013

höstmiddag


Ett sätt att klara av hela långa hösten är för mig, att planera in lite trevligheter lite då och då. I ett antal år har vi i mitten av oktober bjudit in vänner på höstmiddag. I år blev vi fem vuxna och sex barn. Det var bara till att möblera om i vardagsrummet. Det känns viktigt att alla får plats vid samma bord, även om somliga av oss går tidigare från bordet än andra:-)
Det roligaste med sådana här middagar är att dekorera vardagsrummet, tycker jag. Maken är lika engagerad av matlagningen, som tur är;-)
I år kokade han ihop en köttgryta, medan jag stod för efterrätten. Vinbärskaka, med bär från svärföräldrarnas trädgård. Till kakan fick barnen hallonsaft, med bär från samma trädgård. Känns lyxigt!
 
Maken fick stå för inhandlingen till middagen. Han köpte två jättefina buketter med vackra höstblommor. Dem "slaktade" jag lite, genom att sätta enskilda blommor i ljuskopparna från IKEA. Så billiga och användbara. (Vi köpte dem till vårt bröllop för 13 år sedan!)




Ljuskopparna står på hyllan i vardagsrummet. På säkert avstånd från små, nyfikna barnhänder:-) I somliga ljuskoppar har jag,inte helt otippat, värmeljus.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar