tisdag 24 juni 2014

juni-blomster

I höstas råkade jag gräva upp min löjtnantshjärta. Trist:-(
jag trodde det var gamla rötter till en rosenhagtorn:-/
I våras köpte jag en ny planta och satte den i mitt nya trädgårdsland.
Under första maj-helgen frös den för mig, men nu, i slutet av juni är den på väg tillbaka igen!





Den här lilla plantan har visat framfötterna för första gången sedan jag satte den. (ett par år sedan.) Minns inte riktigt vad den heter. Kanske är det backtimjan?















Jag blev skogstokig på en vårlök som snodde sig runt rötterna på den här bondpionen?.Till slut bestämde jag mig för att gräva upp pionen och dra bort lök för lök. (De är ganska små...) Jag fick ut en bit av pionen och satte ut den i rabatten igen. Den andra delen satte jag på undantaget i "vilda hörnan". Gissa vilken planta som tog sig bäst;-) ?
Naturligtvis den i den skuggiga och fuktiga "vilda hörnan". Därifrån plockade jag den här söta, blodröda blomman. Det här är ett av mina favoritfönster efter den stora renoveringen vi gjorde förra året. Ljuvligt när morgonsolen lyser in på allt det vita. Vasen är en liten hjärtformad "kryddburk". Det är andra försommaren i rad som pionen hittar till detta fönster. En tradition på gång, måntro;-) ?

Knallblå riddarsporre. Jag tycker att de snabbt blir tunga och fula, men i år är det torrt och den håller sig fräsch längre tid än vanligt.
- Ops! Så går det när jag gräver runt i mina rabatter. Jag gräver sönder lökväxterna. Det här är en lilja som jag planterat ut för länge sedan som råkade ut för en oplanerad delning. Det verkar ju trots allt gå vägen.
En ny vit pion som jag satte i det nya trädgårdslandet i vår. Fantastiskt att den blommar första året, tycker jag.
Tänk vad måna år jag missade den här vackra busken. Den verkade så dålig. Grenarna fransade sig och såg allmänt dyster ut. Men, så någon vår, hann jag inte klippa ned den. Vilken tur! Den blommande paradisbusken blir helt sagolikt vacker!
Kvistar från paradisbusken passar bra till ängsnävan kring midsommar.
Den här urfina ängsnävan har funnits med sedan starten. Blommade vår första försommar 2001. Har funnits med kring midsommarafton sedan dess! I år blommade den ovanligt tidigt.















Dagen iföre Äldst födelsedag och ett par dagar efter skolavslutningen kom min energi tillbaka, som tur var;-)
Äntligen orkade jag kika runt i trädgården och plocka in det jag hittade: bergsklint (lång blomningstid i år), praktlysing (redan?), schersmin-kvistar (tidigt), daggkåpa (lång blomningstid i år) och ängsnäva.












Midsommaraftons morgon<3 p="">För första gången på många år vågade jag mig ut i gräset för att plocka vilda midsommarblommor! Jag är gräspollen-allergiker och brukar ha det jättejobbigt så här års. Men, i år har något hänt, vet inte vad? Jag behöver inte medicinera mig så mycket som jag brukar. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar