lördag 28 juni 2014

midsommar 2014

Midsommar-tider. Härliga tider!
Jag mår så bra när det är dags för midsommar! Jag har precis gått på sommarlov, blommor, träd och buskar blommar och slår ut och visar sig från sin vackraste sida. Nätterna är ljusa och korta.
Sist, men inte minst är njutningen av maten på midsommar. Jag lärde mig att äta sill när jag var 23 år;-) I Skåne, på den första skolan jag arbetade på. Tack, Bertil för att du lärde mig njuta av sill ;-)
Nuförtiden lägger jag in sill till jul, på sk och midsommar. Löjligt enkelt och vansinnigt gott! I år testade jag en ny sort: skärgårdssill med röd stenbitsrom.
Jag gillar de krämiga sorterna, men kan även äta löksill och matjesill.



Det här är den franska löksillen jag brukar göra, för Makens skull;-)
















Vi firar midsommar med två andra familjer. Vi brukar hjälpas åt med maten. Till lunchen tar alla med sig två sillsorter och lite öl. Vi delar broderligt:-)
Till grillmiddagen på kvällen tar alla med sig något att grilla.
Vi turas om att baka något till fikat, fixa någon form av potatissallad till det grillade och efterrätt efter grillmiddagen.
I år föll lotten om att baka till fikat på oss. Jag är rätt trött på sockerkaksbottnar. Kvoten för maräng/sockerkakstårtor var redan uppfylld pga att tre i familjen fyller i maj-juni. Det fick helt enkelt bli cheese cakes, med bär som dekoration. Eftersom en av våra kompisar är allergisk mot jordgubbar (vilket öde!) dekorerade vi en tårta med blåbär och en med jordgubbar. De smakade väldigt bra, båda två:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar