torsdag 16 april 2015

goda rotsaker

Jag orkar inte planera middagsmaten i förväg. Jag föredrar att ha hållbara ingredienser hemma och improvisera när det väl är dags att laga till maten.
I söndags hade jag bestämt mig för att göra Hasselbackspotatis till fläskfilén. Men, när jag öppnade rotsakslådan i kylskåpet insåg jag att vi bara hade fyra stackars potatisar kvar:-/
- Jahapp, vad göra?
Barnen fick potatisen och vi vuxna fick ta övriga rotsaker....
Övriga rotsaker, det blev rödbetor, lite lagom frusna i vårt kassa kylskåp, söta och goda dock;-) men även de sista palsternackorna.
Palsternackorna rullade jag runt i olivolja med salt och peppar. Sedan fick de samsas med de 4! Hasselbackspotatisarna i den låga pajformen. (De blev klara innan potäterna. Jag tog ut dem och varmhöll dem tills potatisarna och fläskfilén var klara).
Till rödbetor är det gott med getost och valnötter....Men har man inte det hemma går det lika bra med: hyvlad parmesan och pinjenötter:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar