torsdag 16 april 2015

rött ris och andra "gröna" läckerheter

På sista tiden har jag känt mig så uppblåst i magen!? Tänkte prova att hoppa över vit pasta, ris och minska på brödet. För det kan väl inte vara så att jag har börjat lägga på mig några extra-kilon;-) ?
Kikade runt lite på pasta/rishyllorna och hittade rött ris från Saltå kvarn, ekologiskt (naturligtvis) och odlat i Italien.
Väl hemma kikade jag på receptet på förpackningen och insåg att jag saknade några ingredienser, men jag bytte raskt ut dem mot sådant jag hade hemma.
Olivolja, rivet citronskal och riven vitlök är aldrig fel! Jag bytte ut de vita bönorna mot kikärtor, blandade ned finhackad rödlök och bytte ut rosmarinen mot bladpersilja.


















Efter 40 minuter var det röda riset färdigkokt. Blandningen smakade ljuvligt!



















Till detta kokade jag djupfrysta, ekologiska, gröna bönor i ett par minuter. Dem blandade jag med röd paprika. På dessa " gröna" läckerheter ringlade jag olivolja och strödde flingsalt.
Äldsts innebandy-kompis gav dem klart godkänt:-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar