söndag 26 juli 2015

en vecka i Danmark - måndag


Förra sommaren besökte vi några goda vänner som precis hade flyttat till Danmark. Vi hade tur med vädret och fick möjlighet att bada i norra delen av Själland med högsommar-temperatur, varmt vatten och höga vågor. Det gav mersmak och jag har sedan dess gått omkring och drömt om en ny, längre resa. Vi är flera viljor i familjen;-) och ett besök på Legoland stod högt i kurs! Eftersom Legoland, som ni kanske vet;-) ligger på Jylland, fick jag justera mina drömmar lite. Resultatet blev en genomresa av Danmark med början i Fredrikshavn och ett avslut i Helsingör.
Välkomna:-)

måndag 20 juli 2015
Färjan från Göteborg skulle avgå klockan 08.00, men blev något försenad eftersom det var många passagerare som skulle med. Detta pga att en annan färja (Stena Jutlantica) krockade med ett tankfartyg morgonen innan och blev såpass skadad att den inte kunde gå. Det var många passagerare som fick ett extradygn i Göteborg och pressades in på vår avgång istället. (Fullt med folk, gott om fotbollsungdomar som åkte från Gotia cup till en annan cup i Danmark).
Äldst var nog lite förväntansfull, även om han försöker dölja det;-)


Yngst var jätteglad och försökte inte dölja sin förtjusning när Nicke Nyfiken och hans vän, Sjörövarkaptenen dök upp på scen!


Efter tre timmar och en kvart anlände vi till Fredrikshavn. Med hjälp av GPS:n valde vi en lugnare väg (utanför lämmeltåget) som avgick mot Lökken och Vesterhavet. En timme senare var vi framme och letade oss in till centrum och turistbyrån. Vi kikade runt lite och gick sen mot vattnet och lunchrestaurangerna. Vi hittade en som passade våra barn. Det var första, och absolut inte sista dagen med: pommes frites, hamburgare och friterad fisk;-)
Vi handlade lite i en mataffär och sedan letade vi oss fram till vår airbnb-värds hus. Vi hade bokat en liten hytte med bäddsoffa, sovloft, pentry och badrum. Vi hade förutsatt att man skulle kunna sitta inomhus och äta. Så fel vi hade! Pentryt fanns i rummet, dvs kloss an till bäddsoffan, vilket i sin tur medförde att det fick inte ens plats med ett ordentligt matbord:-/ Ett enkelt hopfällbart brickbord var det enda som fanns. Som tur var lyckades vi pricka in uppehållsväder när vi åt middag. Då kunde vi sitta ute på någon av de 3! olika uteplatserna. Men frukosten fick vi balansera på brickbordet.....

Första eftermiddagen var solig och fin, om än väldigt blåsig! Så snart vi var installerade fixade vi till lite fika. Smakar alltid bra när man kommer fram och behöver vänta in själen en stund;-)


Efter fikat var vi laddade för en första expedition till stranden.
Det är lite speciellt att resa med barn jämfört med att resa i par. När man reser med barn är man hela tiden på väg någonstans, till någonting. Barnen har inte riktigt samma känsla för att stanna upp och njuta, av stunden eller av platsen;-) När jag kommer till havet mår jag alltid fantastiskt bra! Jag har ett behov av att stanna upp och bara insupa utsikten, dofterna, ljuden, känslan, in i minsta cell. Men, den tiden har man inte riktigt när barnen är med, för de är på väg, vidare, hela tiden.
Sista kvällen gick jag och Maken iväg själva en sväng, medan barnen tittade på film och käkade upp allt godis och fick jag i alla fall lite längre tid att njuta;-) Hade jag varit ensam hade jag nog tagit med min ett liggunderlag och en filt (pga blåsten) virat in mig och bara varit, en lång, lång, lång stund......



Yngst är vår schäfer;-) Han ser som sin uppgift att hålla ihop flocken;-) 
Stannar mamma för att plocka blommor blir han orolig<3
Jag lyckades få med mig en mängd olika blommor som blommade längs med den stigen som gick genom vassen. Visst är de vackra!?

Varför får man aldrig nog? ..av snäckor och slipade stenar som ligger på stranden. Jag skulle kunna plocka hinkvis, om mitt samvete tillät. Men, vad skulle man göra med dem allihop? Jag fick med några stycken i alla fall. Några unika, som jag aldrig sett förut. Flerfärgade musselskal!?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar