lördag 16 november 2019

Florida höstlovet 2019 Magic Kingdom

Yngst stora önskan inför den här resan var att besöka Disney World. Vi tänkte satsa på den klassiska nöjesparken, nämligen Magic Kingdom den där man kan träffa de klassiska figurerna som Musse Pigg, Pluto, Långben mfl. Vi hade hört talas om Disneys slott och att det skulle vara vackert på kvällen när det tändes upp och de sköt med fyrverkerier.
Vi hade tänkt att besöka Disney World endast en dag, men se det gick inte:-/ Man var tvungen att köpa en biljett som varade i fyra dagar men endast kunde användas i två dagar. Då valde vi även att besöka Hollywood Studios, men mer om det i nästa inlägg.
Vi hade ett fantastiskt väder hela veckan, klarblå himmel med bara några moln på himlen och sisådär 29 grader. Jättehärligt! Såvida man inte skulle gå runt i en nöjespark med ganska mycket folk. Vi var helt slut redan vid halv fyra-tiden och åkte hem för att vila i lägenheten respektive med ett avsvalkande dopp i poolen. Men vi tar det från början.
Vi tyckte att vi kommit iväg i bra t id, framåt efter nio på morgonen. Vi körde förbi "vår" skola och fick se barn utanför skolan som såg ut att ha idrott, utomhus. Men vi såg även de klassiska orange-gula skolbussarna. Efter en dryg halvtimma var det dags att köra in på parkeringen via en vakt-kur där vi fick betala drygt 200 kr. i parkeringsavgift. Borde varit gratis med tanke på vad biljetterna hade kostat:-(
Vi körde vidare in på parkeringen med hjälp av många parkeringsvakter som pekade ut vägen. Tillsammans med många andra familjer följde vi lämmel-tåget till "spårvagnen" som skulle köra oss till entrén. Spårvagnen var ett slags litet öppet tåg som drogs av en liten traktor med stark motor;-) Innan vi körde iväg  upplyste föraren oss om att vi inte fick bära med oss våra vapen i nöjesparken!
När vi kom fram till entrén fick vi välja mellan att åka mono-train eller båt. Vi valde båt. Såg ut som ett ångfartyg från Mississippi-floden. Alla människor var väldigt förväntansfulla. Vi såg stora familjer i minst tre generationer som hade klätt sig i olika Disney-munderingar med personliga t-shirts med namn och familje-roll på ex mum, dad, eller newly married. Hade lite svårt att hålla mig för skratt när jag såg vuxna män gå runt med Musse Pigg-öron på huvudet:-)
Äntligen var vi framme vid entrén och säkerhetskontrollen där de gick igenom alla sorters väskor.

Magic Kingdom med slottet i bakgrunden!

Eftersom detta var Yngst dag hängde jag endast med, rätt skönt, faktiskt. Vi drog därmed mot "Pirates of the carribean" och åkte den enda attraktionen, för Yngst och mig i alla fall. Vi fick köai  ca 40 minuter:-/ Väl framme satte vi oss i en slags båt och körde iväg i mörkret. Tur det, för annars hade jag nog fått panik om jag sett backen i förväg som vi for fram nedför. Nu blev det bara ett svart hål som jag fyllde med skrik innan vi hamnade på "fast mark" igen;-) Väl inne i grottorna fick vi se mycket fina scener uppbyggda från filmerna. Flera av dockorna föreställde Jack Sparrow på  ett högst trovärdigt sett.
Väl ute i solen och värmen igen drog vi oss mot Huckleberry Finns värld. För att komma dit fick vi åka timmerflotte. Gick väldigt stillsamt och fint.

På väg ut till Huckleberry Finns ö med timmerflotte.

Väl framme på hans ö såg vi varningsskyltar för att gå utanför stigarna eftersom där kunde finnas giftiga ormar, spindlar och andra otrevliga djur. Här kom i alla fall Yngst igång och sprang lyckligt omkring i hemliga gångar och på hängbroar mellan träden. Han kom på sig själv med att sakna sina klasskompisar. Det hade nog varit mycket roligare att springa omkring med dem än sin familj.
Snart var det dags för lunch och vi hittade en bra familjerestaurang där  vi åt mexikanskt. På uteserveringen i skuggan av några träd hade vi sällskap av en familj med vita ibis-fåglar.

Florida-gråsparv;-) Vit ibis på restaurangens uteservering.
Det började dra ihop sig för parad. Kunde ju vara ett bra sätt att få titta på alla Disney-figurer på en gång tänkte vi. Vi försökte hitta ett bra ställe att stå på samtidigt som vi blev sugna på glass.
Vi placerade killarna på ett ställe och tog sedan det långa benet för att gå och köpa glass på lagom avstånd, så att den inte skulle hinna smälta innan vi hann tillbaka. När vi gick om annat ännu snabbare tillbaka med ananas-juice-glassen fick vi reda på att paraden hade blivit försenad. Nyheten mottogs med blandade känslor och efter att ha sörplat i oss glassen beslöt vi oss för att  gå tillbaka mot Disney-slottet och se om vi kunde gå in i det och kika runt lite. Överallt stod det folk och väntade på paraden. Det var lätt att ta sig fram eftersom vi gick på "gatan" framför paraden. När vi väl kom fram till torget framför slottet hörde vi att paraden äntligen var på väg så vi beslöt att ändra på vår plan igen. Det var inget problem att hitta ett nytt ställe att titta från.
Paraden var mycket underhållande med medryckande musik och ögonkontakt med dansande Disney-figurer. Jag filmade och Yngst var jättenöjd.

När paraden dragit förbi bad faktiskt barnen om att få åka hem till lägenheten, så vi lät dem bestämma. Vi trodde att vi skulle vara ensamma om att åka hem så tidigt men det visade sig att det var många som hade fattat samma beslut. De vimlade av folk som drog sig mot entrén, båten och mono-tåget. Den här gången valde vi tåget. Uppe från järnvägen, som gick högt upp i luften kunde vi titta ned på de enorma hotell-komplexen som hängde ihop med Disney World. Kände en enorm tacksamhet att vi inte valt att bo på ett hotell. Kändes väldigt skönt att rulla in på vårt lugna och fridfulla community, gå in i lägenheten, byta om till badkläder och promenera ned till en av poolerna. Sååååå skönt att doppa sig i vattnet som hade perfekt temperatur.
-Ahh, semester!
Dagens tips: Fota alltid platsen där ni parkerat bilen! Vi kom som tur var ihåg det, annars hade det blivit jobbigt:-)