måndag 4 november 2019

Florida höstlovet 2019

fredagen den 25 oktober.....
startade vi vår resa till Orlando, Florida. Flyget lyfte 07.00 från Landvetter och vi gick upp 04.30 för att köra iväg 05.00. 05.30 anlände vi till Landvetter. Maken parkerade bilen medan jag och killarna ställde oss i bagage-incheckningskön.
Väl innanför spärrarna gick vi för att köpa frukost. Vi hann bara sitta 5 minuter innan det var dags att dra sig till gaten. Det var bara att ta med sig mackorna in på flyget.
Ute blåste det kallt och vi fick stå i trappan på väg upp i flygplanet och huttra en stund.
08.45 landade vi på flygplatsen i Bryssel. Där hade vi 1,5 timme på oss innan planet till Washington skulle lyfta. Ingen stress, skönt!
På planet till Washington fick vi bra platser; fyra mittenplatserna med skärmar framför varje stol. Killarna var helnöjda! De tittade konstant på film.

Nöjda killar :-)
Jag lyssnade på belgisk musik under tiden jag vilade och läste. Det var först när det var tre timmar kvar som jag unnade mig en film. Resan tog över 8 timmar. Alldeles för långt enligt min smak, fick träsmak i ändan.
Något jag trots allt roade mig med var att följa vårt plan på kartan. Där kunde jag bl a se att vi flög strax söder om både Island och Grönland innan vi äntligen flög över fast mark, Kanada.
12.55, lokal tid, landade vi i Washington. Det gick förvånansvärt snabbt att  ta sig in i landet. Säkert mycket tack vare att vi fyllt i Esta-formuläret digitalt redan på hemmaplan. Men vi blev även väl mottagna av personal på flygplatsen (Dulles) som slussade oss smidigt till rätt terminal där vi fick förflytta vårt bagage från ett transportband till ett annat. Det var även här vi vuxna fick  scanna våra fingrar och blev fotade utan glasögon.
Därefter var det dags för lunch. Vi gick till American Tap Room där vi åt en helt ok måltid. Jag beställde "classic Ceasar". En helt normal portion och jag slukade varendaste smula:-)
Efter nästan 5 timmars väntan flög vi äntligen vidare till vår slutdestination: Orlando, Florida.
19.57 var vi framme. Nu hade vi varit vakna i nästan ett dygn och kände oss rätt möra! Vi drog iväg till hyrbilscentret. Det var en låååååång disk och Hertz, som vi bokat bil av stod naturligtvis längst ned. Maken gick fram och fixade det administrativa medan vi andra vaktade väskorna;-)
Sedan drog det iväg till parkeringsgaraget. Vilken chock när vi steg ut i mörkret och fick syn på palmerna. Det kändes precis som att gå ut i ett växthus. Inne på flygplatsen var det väl svalt och skönt men utomhus fick vi första känslan av fukten och värmen som vi skulle vänja oss vid gradvis under veckan. Jag bara skrattade rätt ut! Både av glädje och lättnad över att äntligen vara framme.
Väl på plats på Hertz parkering fick vi välja en bil ur rätt storlek som vi valt från början. Maken, som var veckans chaufför, valde en Nissan. Helt OK! Bra med plats för långa 16-årsben och för bagaget (4 kabinväskor och lika många handbagage.) back-kamera mm.
Vi ställde in GPS:en på vår adress och for iväg.
Efter ca 15 minuter var vi framme! Vi hade bokat en lägenhet via airBnB. Lägenheten ligger i ett gated community som heter Southpointe Condo Association. Ligger vid en golfklubb vid namn Ventura Golf and Country Club.
För att komma in i området måste man ha ett tillstånd från värden. Det låg och väntade på oss i vaktkuren. Det är gott om parkeringar (vi befinner oss ju trots allt i USA) som dessutom är gratis. Bostadsområdet påminner lite om studentbostäder. Tvåvåningshus bestående av lägenheter kring små innergårdar. Inget mästerbygge direkt, men helt ok som semesterbostad. Gissar att de flesta lägenheterna var semestertillhåll för amerikanska familjer.
Vi hittade till vår lägenhet på andra våningen. Nyckeln låg i ett litet skåp dit det hörde en kod som vi fått via mail av innehavaren/uthyraren.
Vi var så trötta att vi glömde att ta in nyckeln. Morgonen därpå lurade vi på vart vi lagt nyckeln?
Tills jag kom på att titta i nyckelhålet:-)

Dagens tips: När du skall hyra bil. Gå varvet runt bilen och fota ev skador INNAN du kör iväg. Detta glömde vi naturligtvis den här kvällen eftersom vi var så trötta. Men det gick bra ändå, som tur var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar