söndag 20 juli 2014

Höjentorp-Drottningkullen

Ni som känner mig vet att jag är väldigt förtjust i Vallebygden, vid Billinge-slutttningen i Skaraborg. Varje sommar försöker jag få till en vandring med familjen i något av deras sex naturreservat. Förra året var vi med om äventyr i Jättadalen-Öglunda grottor.
I år stod Höjentorp-Drottningkullen på tur.

Dagen vi valde var en av de första varma dagarna. Luften stod stilla och vi fick ettrigt sällskap av flugor och mygg, vilket inte killarna uppskattade särskilt mycket. Vi fick även träffa på en mängd små och söta grodor. Det var lite roligare i alla fall.
Jag försökte trots allt njuta av de vackra omgivningarna. Vi parkerade i närheten av ruinen efter Höjentorps kungsgård. Det enda som fanns kvar av det vackra slottet var matkällaren.
Området är väldigt lummigt och fridfullt! Precis som jag vill ha det;-) Leden vi gick på slingrade sig i mellan ett antal små och fina sjöar med näckrosor som låg och guppade på ytan. Vilken idyll! Killarna var varma och rätt uttråkade. Deras tjej-kusin tyckte dock att det var en jättekul utflykt och var tacksam att hon och hennes föräldrar hade fått hänga på:-)
På grund av den varma dagen fick det bli en kort tur med efterföljande matsäck och sedan åkte vi vidare till närmaste badsjö, nämligen Flämsjön. Jättebra badplats!

Nästa år kanske vi får försöka åka upp i maj och vandra istället. Då är det lite mer behaglig temperatur, men fortfarande väldigt vackert och kanske rent av mer fågelsång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar