måndag 30 december 2013

gardin med en egen historia mm


För ett par månader sedan frågade jag min svärmor, som är jätteduktig på att brodera, om hon skulle kunna tänka sig att brodera på en köksgardin till oss.Svärmor blev eld och lågor och började leta igenom sitt eget linneskåp i jakten på inspiration. Efter en stund kom hon tillbaka med något ärvt, troligen från makens farmor, sannolikt en duk, och visade mig. 
- Är det något sådant här, du hade tänkt dig?
Och på den vägen är det!
När vi kom upp i julhelgen hängde den nya köksgardinen på soffan i finrummet och väntade på oss.

Jag vågar inte tänka på hur många timmar hon har lagt ned på detta arbete. Det är svårt att fota vit brodyr och hålsöm på vitt linne/bomullstyg, men jag har försökt. Kanske blir det lättare i vår när jag kan ta en bild i dagsljus.
En sådan här gardin är ovärderlig. En textil med en egen historia och med högt affektionsvärde!









Vårt badrum funkar även som tvättstuga och gästtoa. Det förpliktigar! Det måste ju se presentabelt ut. Då duger inte en crème fraiche-hink som klädnypsförvaring. På Balders hage hittade jag den här fina korgen i perfekt storlek.
Sist men inte minst, julkortsförvaring. De är ju så fina. Dem vill man ju gärna visa upp. I år testade vi en ny variant. På väggen bredvid öppna spisen hängde vi upp ett band i en spik. Julkorten hängde vi upp på varandra med hjälp av mini-klädnypor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar