söndag 29 juli 2018

bila i Europa sommaren 2018 Arnhem och Bremen

På den sjätte dagen började resan hemåt, på riktigt. Efter en god frukost på Hotell Cavalier tog vi sikte på Bremen, med ett längre lunch-uppehåll i Arnhem, Nederländerna. I Arnhem finns nämligen ett fint museum som bl a visar hur motståndsmännen och -kvinnorna;-) kämpade mot Tyska ockupationsmakten, med bistånd från de allierade. Även här har man byggt upp tidstrogna miljöer med dockor i tidsenlig klädsel i autentisk miljö och ljud, soldater som ropar kommandon med briserande bomber i bakgrunden. Vi var lite fundersamma hur Yngst skulle klara detta med tanke på att han är väldigt ljudkänslig. Men det var aldrig någon fara, han rycktes med och sprang runt och lekte soldat....
Resan från Brüggge till Arnhem tog även den nästan tre timmar. När vi kom fram till museet bestämde vi oss därför att börja med lunch. Det finns en mycket trevlig restaurang ett stenkast från museet som är inhyst i en gammal herrgård; Hartenstein. Det var nämligen här, i dess källare som motståndsrörelsen möttes och smidde planer under kriget.

Mitt intryck av Nederländerna är mycket positivt. Allt känns väldigt fräscht och välskött. Så även den här staden; Arnhem. Påminde lite om amerikanska villakvarter med mycket och höga träd längs med gatorna med stora och fina hus. En del byggnader såg ut som mini-versioner av Vita Huset, vita stenkolosser med vackra pilastrar vid entrén.

På restaurangens meny var det många olika sorters matiga, smörgåsar, men jag valde en asiatisk kyckling-rätt med ris till. Vi satt utomhus i det vackra och soliga vädret, men i skuggan av de stora träden.

Efter att vi, i vanlig ordning, forsat igenom museet, tre av fyra lider brist på uthållighet. passade vi på att fika på museets café innan vi for vidare. Även caféet var mycket trevligt och vi tog med oss vårt fika till uteplatsen utanför herrgården. I närheten av uteplatsen såg vi en familj med hjortar? i ett angränsande hägn. De hade små, små kid som ängsligt promenerade runt sina föräldrar. Så söta, kan inte ha varit många dagar gamla.
På uteplatsen var det mycket varmt, fick bli snabbfika, besök på toaletten och sedan vidare till Bremen.
Det var när vi startade bilen och vi skulle ge oss iväg som vi för första gången hörde ljudet!
- Oh, no! Är det ljuddämparen? frågade jag oroligt.
- Det är ingen fara, försäkrade Maken.
Eller hur;-) Sista delen av vår resa, som gick från Skåne, satt vi med hörselskydd allihop. Men, mer om det längre fram...

Efter ytterligare tre timmar anlände vi till Bremen. Vi hade bokat familjerum, trodde vi, på ett hotell med gångavstånd till "gamla stan" Altstadt. När vi kom fram och skulle checka in berättade receptionisten att hon bara såg en bokning för två. Men som tur var hade hon en lägenhet ledig, som vi kunde ta. Den var ganska dyr. Men det var den värd! Sista natten, trodde vi;-)
Lägenheten (Afrika lodge:-) var jättefräsch och bestod av sovrum, vardagsrum och kök och ett rejält badrum. Parkering på innergården för 10 Euro. Det kändes helt ok. Tryggt och bra:-)
Hotellet ligger i ett lugnt kvarter, men med järnvägsspåren precis utanför. Vi bodde på tredje våningen, det var rätt varmt, vi hade ett fönster öppet ut mot den lugna gatan, men stördes inte nämnvärt av tågtrafiken. Det fanns öronproppar i badrummet, men dem behövde vi aldrig använda.

Efter att vi gjort oss hemmastadda promenerade vi ned till Altstadt för att få i oss en sen middag.
För att ta sig ned till den gamla stadskärnan var man tvungen att gå igenom en mindre trevlig del av staden. Kändes slitet. Själva stationsbyggnaden var väldigt stor och pampig, men man fick ta sig över en större trafikerad led och vidare över ett vattendrag innan man kom in i ett trevligare område.
På vägen hem gick vi genom en park, längs med vatten. Parken kändes inte heller riktigt säker:-/  Men klockan var inte så mycket som tur var och det passerade spårvagnar och folk på cykel i en strid ström.

Middag intog vi till slut på en restaurang på Marktplatz. Ungefär samma standard på maten som i Brügge. Fick intrycket att ölen var det viktigaste, medan maten var utfyllnad. Vi satt utomhus och mitt på torget stod en man och spelade kända gamla slagdängor på synt. När föreställningen var över gick han runt och samlade in pengar. Vi gav bort vårt sista skrammel, för det behövde vi ju inte mer.
Eller hur;-) Inte visste vi att de skulle ta betalt för att låna ut toaletterna på ett sunkigt rastställe i Danmark dagen därpå:-/

Utsikt från vårt bord, med solparasollerna i fokus;-)

Vi tog en liten tur i området efter maten och hittade de här små vännerna;-)

Och efter ytterligare några 100 meter hittade vi en stadsodling!