söndag 15 juli 2018

försommar-kalas


Nu när vi passerat midsommar kan jag äntligen pusta ut. Det var med nöd och näppe jag kunde njuta av midsommarhelgen. Veckan inleddes nämligen med allehanda småkrämpor, alla tecken på stress, vilket jag naturligtvis inte ville erkänna för mig själv. På tisdagen t ex led jag av svår magkatarr, men vi hade ju planerat att åka in till Volvo Ocean Race, så det var bara att bita ihop. Så dum man kan vara mot sig själv ändå.
Kalas-säsongen inleddes i vanlig ordning den första maj, då Yngst fyller. Det är nu 11 år sedan vattnet gick. Vi hade åkt till Aludden i Lerum för att titta på Valborgsmässobålet. Jag klev upp för en stenmur, vilket fick till följd att vi fick åka hem och ringa barnvakterna; mina föräldrar. Det var en fin kväll. När vi någon timme senare for in till Östra Sjukhuset såg jag båtar som låg och guppade på Aspen. Det här kommer att gå bra, minns jag att jag tänkte.

Årets första maj-kalas gick inte till historien som den varmaste. Det var  faktiskt en ganska sval dag. (Inte visste vi att högsommarvärmen skulle anlända med ett brak veckan efter, lagom till Yngsts scoutläger. Vilken turgubbe! Alltid varmt och fint när det är dags för läger. Och tur är väl det.)

Vädret till trots bjöd vi på grillat. Grillade fläskytterfilé och kokad rabarber-chutney, på köpta rabarber. Våra hade inte växt sig så stora än. Rabarberna räckte även till den traditionella rabarberkakan kring Valborg och första maj. Yngst önskar sig alltid marsipantårta. Gästerna får välja det de tycker bäst om, eller så smakar de på båda;-)

Söndagen den 20 maj firade vi Makens farmors 100-årsminne. Tyvärr är hon inte i livet längre men minnet av henne lever vidare. Många barn, barnbarn och barnbarnsbarn hedrade hennes minne genom att baka en av hennes småkakor eller bullar. Det blev ett digert fika-bord vill jag lova! Fika-bordet var uppdukat på logen på släktens gård. På borden stod vaser med majblomman nummer ett: liljekonvaljer. Mycket fint och väldoftande!
Vi anlände till Makens hemby kvällen innan kalaset. En magiskt vacker försommarkväll!





Maken fyller år den 25 maj 

Årets födelsedagsbukett bestod av syrén, isblå iris, vit hagtorn och grannens vita rosor;-)
.......och jag får tyvärr erkänna att hans födelsedag försvinner mellan pojkarnas (1 maj respektive 15 juni). Men i år blev det en mycket lyckad spontan-utflykt för vår lilla familj. Maken kom själv på att det vore trevligt med en utflykt till havet, med tanke på värmeböljan som dragit in över landet.
Sagt och gjort, badgrejer och matprylar packades av Maken, in med killarna i bilen, som förvånansvärt fogligt hängde med, båda två.
Jag passade på att handla god matsäck i Sannegårdshamnen, Hisingen, nära mitt jobb på Lindholmspiren. Jag köpte grillad kyckling, små baguetter, Philadelphia-ost, vindruvor, cocktail-tomater, pasta-sallad till Äldst, muffins till de vuxna och och munkar till barnen.
När jag handlat klart stod killarna utanför affären och väntade. Vi for vidare till Sillvik, vilket visade sig vara ett bra val. En familjevänlig badplats, lugn och fin vik med gott om plats för en kalasfirande familj. Det blev en mycket trevlig utflykt. Födelsedagsbarnet njöt, frugan njöt, t o m Äldst njöt av den grönskande tunneln från parkeringen till badplatsen. Yngst hade med sina leksaker, men saknade boll och bad-krokodil. Lätt att glömma vid årets första badutflykt.

Min lyckas blomma vid havet; Trift
På söndagen, Mors dag, firade vi Maken igen. Den här gången en planerad utflykt, då vi besökte Öijareds golfbana och restaurang utanför Floda. Familjen fick en timmes golf-lektion. Därefter åt vi grillunch på restaurangen.

Söndagen den 3 juni var det dags för kalas igen. Det var dags att fira Linus 15-årsdag. Eftersom han inte ville konfirmera sig valde vi att fira hans 15-årsdag storstilat istället.
Egentligen fyller han år den 15 juni men det dök upp några andra jubilarer som har förtur, Systra-Mi som fyllde 40 och killarnas kusin som tog studenten.
Till Linus kalas bjöd vi in släktingar som knappt träffat honom sedan han döptes;-) Det värmer hjärtat att få träffa och bjuda fastrar och farbröder mfl. De har alltid varit generösa och bjudit oss på kalas och nu får vi chansen att bjuda igen.
Hade förberett kalaset i en vecka. Bakade småkakor och fröknäcke helgen innan. Dagen innan bakade jag lyxkladdkakorna och tacopajerna. Vi hämtade även den varmrökta laxen och romsåsen hos fiskhandlaren. På morgonen marinerade vi fläskytterfiléerna, borstade färskpotatisen, skar upp grönsakerna och dukade. Timman innan gästerna kom kokade vi färskpotatisen, ugnsstekte potatisklyftor, grillade fläskytterfiléerna och blandade till ett par såser.
Vi fick hjälp av våra mammor med kanelbullar respektive matbröd.
Under dagen hade vi stor hjälp av familjerna i köket.
På morgonen hade jag unnat mig en cykeltur då jag plockade midsommar-blommor till borden. Den här försommaren går verkligen till historien!




















Det var faktiskt svårt att få ihop någon trädgårdsbukett
eftersom försommarens blommor redan hade blommat över.
Men jag hittade i alla fall några vita pioner och daggkåpor.





















Eftersom det blev en väldigt varm dag slutade det med att vi slängde ut alla möbler i trädgården, under linden. (Vi hade lånat bord och stolar från scoutföreningen). Från vardagsfönstret serverades drycken och i mitt marknadstält stod välkomst-bålen.



















Dagen blev verkligen lyckad och vi ser fram emot att få bjuda på fler kalas i framtiden.

15 juni
Var det då äntligen dags för Linus riktiga födelsedag. Jag hade tagit ledigt eftersom vi skulle uppvakta kusinen i Skövde på eftermiddagen.
Linus uppvaktades på morgonen med lyxfrukost. Maken fick också vara med eftersom han arbetade hemifrån.

Årets födelsedagsbukett bestod av rosa pioner,
daggkåpa och lavendel.























lyxfrukosten bestod bl a av mango-smoothie och























......apelsinjuice och plättar med sylt till.





















Efter lunch körde vi upp till killarnas kusin och uppvaktade henne bl a med en bukett från trädgården och en hemmapysslad vas:

Studentskans bukett innehöll ljusrosa New Dawn,
lavendel, daggkåpa och stjärnflocka.

Spretig bukett:-)

Glasburk dekorerad med ett spetsband=present-vas































































midsommarafton Sista kalaset för den här säsongen. Vi fick äntligen tillfälle att bjuda hem två familjer som har funnit i vårt gemensamma liv i många år nu. Vi har firat många midsommaraftnar ihop och våra vänner rö sig nästan lika naturligt i vårt kök som vi gör. Alla hjälps åt att förbereda och plocka undan efter de olika måltiderna.
I år kom den ena familjen först till fikat på eftermiddagen. Med den andra familjen inledde vi midsommarafton med traditionell sill-lunch. Så gott, men jag tog det försiktigt pga av min magkatarr som dykt upp några dagar tidigare. Barnen är kanske inte lika förtjusta i sill, de fick även varmrökt lax som däremot är ett säkert kort.
Medan resten av gänget gick till ortens midsommarfirande tog jag hand om disken och förberedde midsommarfikat. Jag hade bakat kanelbullar och två sorters småkakor, men även förberett tårtan (sockerkaks/marängtårta). På morgonen hade jag kokat ihop en jordgubbs- och rabarberkompott som fick bilda mellanlager. Uppepå tårtan bredde jag ut grädde som spetsats med koncentrerad flädersaft. Linus hjälpte mig att dekorera tårtan med jordgubbar, röda vinbär (som mognat, tidigt som allt annat) och lavendel.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar