onsdag 25 juli 2018

bila i Europa sommaren 2018 Honfleur och Deauville

Den fjärde dagen på vår resa, när vi hade ca halva resan bakom oss tänkte vi att vi skulle ta det lite lugnare och inte lägga så många timmar i bilen som de föregående dagarna.
Därför kikade vi på besöksmål på lite närmare avstånd till Deauville. Maken hittade den lilla, söta staden Honfleur, en halvtimmes bilresa från Deauville.
Det visade sig vara ett bra val. Sötare stad får man leta efter.
Tyvärr hade Maken drabbats av nackspärr och jag drog nit-lotten att köra. Eftersom det gick så bra att parkera i Bayeux dagen innan räknade vi med att inte skulle bli några problem att parkera i Honfleur. Så fel vi hade! Staden visade sig var välbesökt av turister. Vi fick känslan av att det kanske pågick någon festival eller liknande. Det vimlade av folk, vi såg karuseller, pariser-hjul och skyltar med texten"festival photo"?! Dessutom var vissa vägar avstängda vilket inte Google maps hade uppfattat. Efter mycket velande vågade vi oss till slut in på en parkering som var försedd med bom. Puh! Gick jättebra! När man körde in fick man en biljett och när man körde ut betalade man med sitt Visa-kort. Inte speciellt dyrt heller, om jag minns rätt;-)
Jag filmade i staden, men tyvärr hittar jag inte filmerna nu:-(

Staden kryllade av vackra blomster-arrangemang.

Vi åt lunch på ett hamburger-hak på en av de välbesökta gatorna, för barnens skull. Jag beställde en chévre-sallad som var över all förväntan. Supergod!
Alldeles för tidigt bad min familj om att få återvända till vårt hotell i Deauville och jag fick vika mig för majoritetsbeslutet. Hade kunnat vandra omkring mycket längre. Men, när vi kom tillbaka bestämde vi att man fick sysselsätta sig med vad man ville resten av eftermiddagen, vilket lede till att jag hamnade på en solsäng vid hotellets pool, mycket angenämt, Yngst spelade PS4, vilket Äldst släpat med sig, utan vår tillåtelse;-/ Äldst offrade sig och tittade på film, på mobilen och min stackars Maken vårdade sin ömma nacke genom att sova.

Mamma-semester vid poolen:-)
På kvällen blev det dags att fira av vistelsen i Deauville med middag på stan. Vi parkerade på en lugn villa-gata varifrån vi promenerade in i de centrala delarna i jakt på en lämplig restaurang. Till slut hamnade vi på ett torg där kvällssolen dröjt sig kvar. I skyn flög skrikande fiskmåsar och på gatan promenerade vilsna fiskmås-ungar;-)
Bröderna var relativt sams och vi fick en väldigt trevlig kväll. Sönerna försökte lära sin mamma olika moves, vilka resulterade i gapflabb med tår-sprut från den arma modern:-)



Deauville är en väldigt fin stad med, i mina ögon, väldigt o-fransk arkitektur?! Men, kanske typiskt Normandisk? har tyvärr inte fördjupat mig i ämnet....












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar