måndag 23 juli 2018

bila i Europa sommaren 2018 tredje dagen

Då var det äntligen dags för Dagen D:-)

Eftersom vi kom tillbaka till hotellet ganska sent kvällen innan hann vi inte köpa frukost-mat, fick vi gå iväg och handla på morgonen. Det gick alldeles utmärkt, barnen överlever, skönt att ha stora barn.
På vägen till den lilla kvartersbutiken mötte vi en mamma med ett barn i vagn. Mamman hälsade på oss främmande människor. Trevligt! tyckte jag.
Butiksinnehavaren talade, naturligtvis bara franska och uppkopplingen var usel, men vi fick betalat våra varor till slut. Naturligtvis köpte vi en nybakt baguette.

Efter frukosten satte vi oss i bilen körde mot Saint-Laurent- Sur-Mer och Omaha Memorial Museum.
Vägen dit gick på små slingrande vägar i ett kuperat landskap. Mycket vackert! Påminde om engelska landsbygden, men även trakterna kring Båstad och Hallandsåsen. I alla trädgårdar och kring alla hus såg vi blommande hortensior i vackra färger.

Efter ca en timme kom vi fram och parkerade längs med vägrenen eftersom museets parkering var väldigt liten. Museet var också ganska litet, men innehöll många gripande beskrivningar av människors öden under Dagen D, den 6 juni 1944. Den dagen då de allierade kom via Engelska kanalen och gick in i det, av tyskarna, ockuperade Frankrike.
När vi tittat klart och shoppat loss i musée-butiken tog vi med vår lilla matsäck och gick ned på stranden där de allierade gått i land. En helt enormt stor strand.

När vi kände oss klara med stranden gick vi tillbaka till bilen och for vidare. Den här gången till den amerikanska krigskyrkogården.

Vita kors varthän ögat än såg.

Det var en storslagen plats med hänförande vacker utsikt över bukten. Kyrkogården var otroligt välskött. Kan tänka mig att känslan påminner om Vita Huset i Washington. Har aldrig varit där själv.

Efter kyrkogården var det dags för sen lunch. Vi hittade en servering som var belägen i ett litet lägenhetshotellområde. Vi åt stekt kyckling och pommes frites. Ständigt denna pommes. Ville inte titta år den när vi kom hem igen;-)

Efter lunchen fortsatte vi till ännu ett museum. Overlord Museum. Utställningarna handlade äen här om Dagen D, men det var fler scener uppbyggda med tidsenliga miljöer, dockor i tidsenlig klädsel och dito fordon. Lite lättare för otåliga barn (och mammor att ta till sig;-)

Sista utflykten i Dagen D:s anda gick till Pointe du Hoc. Det var nog ändå det mest begripliga besöksmålet. Här var det på riktigt! Bunkrarna som tyskarna tagit skydd i och kratrar efter de allierades bomber. Och en fantastisk utsikt över havet.

Utsikten från en av bunkrarna.

Här hade turistandet kunnat avslutas för den här dagen, men när vi ändå var i trakterna tog vi även en tur till Bayeux. I den här staden kan man få möjligheten att att se den medeltida textil som skildrar normandernas erövring av England 1066. Textilen är 68 meter lång och spänner över ett par rum. När vi väl anlände till den söta lilla staden Bayeux satte vi oss på ett café för att ta en fika innan vi skulle bestämma om vi skulle besöka museet. När vi fick reda på att museet skulle stänga om ca 30 minuter bestämde jag att Maken (som var mest angelägen) skulle springa bort till museet under tiden vi andra tre satt och pustade, med vår mobiler;-) under tiden.
Storebror hann dock bli lite rastlös, så vi tog en liten tur i området tills Maken hade tittat sig mätt på det historiska konstverket.
Vad vi tog till fika?
Naturligtvis var Maken och jag i alla fall tvungna att slå till på en crêpes Suzette:-)

Måste ju prova crêpes Suzette när vi är i Frankrike.

Fick se Bayeux's katedral på avstånd i alla fall:-)