lördag 21 januari 2023

2022 går till historien; augusti

ekonomi

Hade fått besked om att jag skulle bli anställd. Stor lättnad! Tidigare hade jag bara varit konsult. Hade inte varit kul att bli arbetslös när jag precis köpt lägenhet. Dessutom fick jag en lönehöjning som gjorde att jag inte behövde oroa mig nämnvärt för min ekonomi längre. Månadsavgiften är lägre än hyran i den förra lägenheten och bredbandet ingår i månadshyran liksom vatten och uppvärmning. Valde att betala av mitt studielån. Kändes också bra att bli av med det en gång för alla.

inredning

Hade köpt en del grejer på loppisar under sommaren och en del begagnade möbler som bokhyllor, sängbord och soffbord. Sängarna, soffan och köksmöblerna köpte jag nya. Med mig från mitt förra liv hade jag en bäddsoffa, ett vitrinskåp och en kista för förvaring.

Lampskärm från Clas Ohlson och lampfot från Myrorna.

Gardinstång med hylla från en gårdsloppis i Småland.

Stor spegel inköpt från privatperson via Marketplace.

småturer

Hade tänkt ta med mig mina ungdomar till Vrångö. Tyvärr missade vi den tidiga färjan då vi inte hittade parkering på Saltholmen. Vi tog med vår frukost upp på några klippor. Där blåste rätt bra och jag tänkte  att det kanske var lika bra att vi inte hann med båten då Yngst tycker att det är jobbigt att åka båt.

Vi ställde in siktet på Bräutigams utanför Kungsbacka. Hade tänkt luncha där men det var för litet. Vi köpte godis och  fortsatte därefter till Tjolöholm slott istället. Kikade runt lite vid slottet och åt lunch i caféet. En blåsig dag med regn i luften gjorde inte besöket till någon höjdare. Vi fortsatte hem för fika i min lägenhet. Hade två tonåringar i baksätet som somnade sött. Inte vana att gå upp så tidigt.

Någon vecka senare tog jag med min nya kärlek till Vrångö. Vi hade bättre tur med både båt och väder. Tog dagens första dopp redan halv tio på förmiddagen. Underbart! Vi promenerade runt på ön, åt medhavd lunch och åkte hem redan halv ett då vi mötte lämmeltåget vid färjeläget. Kände oss mycket nöjda med lugnet den tidiga morgonen.

Två månader firade vi med restaurang-besök i stan. Åt middag på min favoritkrog Levantine i Vasastan. Åt vegetariskt ute på gatan. Kändes mycket franskt;-) Därefter tog vi en el-sparkcykel in till Avenyn och njöt av en drink på Belloras takterass. Fantastisk utsikt och en mycket fin kväll.

söndag 1 januari 2023

2022 går till historien; juli

Äntligen kunde jag flytta in i lägenheten. Lagom till min semester startade. Hade fantastiska sommardagar som jag gärna inledde med frukost utomhus, därefter en promenad upp till Härlanda Tjärn där jag tog dagens första dopp.

Första helgen i juli konfirmerades Yngst. Det blev en fin och rolig stund i kyrkan. Yngst var väl inte helt bekväm med att befinna sig i rampljuset, men han gjorde det med den äran. Bl a fick han dela ut nattvardsvinet till gästerna. Även äldst fick medverka genom att gå fram och tända Antons dopljus.

Jag reste bort i omgångar; Lund, där jag besökte en gammal vän, Visingsö med nya kärleken och till Varberg med Yngst.

Vackra Lund välkomnade mig med kanonväder!

Redo för färjeturen till Visingsö.
En av de varmaste dagarna den här sommaren.

Vättern ger lite Medelhavskänsla. Inte sant?

På kvällen satte vi upp tältet på en stenig strand;-)

Dag två tog vi färjan till fastlandet, och bilen via några obemannade loppisar till en glasspaus i Vadstena.

Därefter styrde vi kosan in i landet till vårt bokade hotell med bastu. Kändes ju viktigt mitt i högsommarvärmen. Men det var en riktig pärla, om än enkel. Tog tyvärr inga bilder.
Sista dagen på vår första trip stannade vi till vid Brahe hus och beundrade utsikten.

När Yngst och jag åkte till Varberg och Apelvikens camping hade vi mer otur med vädret. Det regnade och blåste så mycket första dagen att strandtåget in till stan var inställt:-(
Vi tog bussen. Gick ju precis lika bra.
De fem dagarna i den lilla campingstugan blev en skön husmorssemester för mig. Lagade enkel mat, hann att sita och läsa och Yngst roade sig på sitt håll med sitt V.R.-spel.
Vi turistade lite grand iaf, tex spelade vi minigolf, besökte Varbergs fästning och hängde med en fd kollega till mig på en tur till ett jordgubbs-café. Väldigt mysigt!

Sista kvällen slog vi på stort och tog en drink på en av strandbarerna efter middagen;-)

lördag 31 december 2022

2022 går till historien; juni

Kommer ni ihåg "Saltkråkan"? När Tjorven och Stina pussade en groda och så dök Peter, Malins pojkvän, upp? Han sa: hej, hej, med sin djupa basröst.

Ungefär så lät det till när jag träffade Honom första gången. Han steg ut ur sin bil och sa: Hej Pia, med sin djupa basröst och gav mig en kram. Det räckte, jag var redan fast.

På vår första date hämtade Han mig på jobbet och därefter åkte vi upp till Härlanda Tjärn, promenerade och tog oss ett dopp. Därefter kikade vi in i min dammiga lägenhet, badrummet var under renovering. Sedan åt vi på en av de närliggande pizzeriorna och därefter skjutsade han mig till min lägenhet i Utby och då bjöd jag in honom på fika. Tänk att fyra timmar kan gå så fort!

Nu har det gått sex månader och det känns fortfarande väldigt bra. Vi har väldigt mysigt ihop och är i full färd med att lära känna varandra, såväl i medgång som i motgång.

I juni tog Äldst studenten. Älskade son, vad vi är stolta över dig! Tror att du hade en rolig dag och kväll och natt;-) Så roligt att du tyvärr blev av med ännu en kavaj. Den här gången berodde det på att du tappade din garderobs-biljett och den dyra kavajen var putz väck när du skulle gå hem.

Kalaset löpte på bra, exet och jag jobbar bra ihop. Ingen tvekan om det.

Familjen hade vid det här laget även utökats med en flickvän, till Äldst. En jätterar tjej som hänger på de flesta familje- och släktaktiviteterna. Så trevligt!

På midsommardagen flyttade jag äntligen in möblerna i min lägenhet. Själv blev jag tvungen att vänta ut hantverkarna som renoverade badrummet. Fick bo en vecka hos mamma och pappa i Kärna. Betydligt roligare nu när kvällar och mornar var ljusa. Under flytten fick jag fin hjälp av mina ungdomar och av min kusin, som fick köra hyrbilen.

Min pojkvän har hjälpt mig med alla praktiska göromålen i lägenheten och de är många. Jag hade förträngt hur jobbigt det är att flytta. Kommer inte att flytta på åtminstone....tre år;-) Drömmer redan om en trea med uteplats, många skåp i köket och en mindre tvättmaskin i badrummet. Närhet till naturen är ett krav.

Vi får se vad som händer. Den som lever får se. Det är det som är tjusningen med mitt nya liv. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli. Det finns ingen utstakad väg framför mig. And I love it!

torsdag 29 december 2022

2022- går till historien; maj

kalas

Den första maj fyller Yngst år och hans födelsedag firades i mitt gamla hem. Exmaken och jag gick in i kalas-mood direkt och funkade lika bra ihop som förr. Skönt!

tatuering

I 50-årspresent hade jag fått ett bidrag till en tatuering som jag (faktiskt) hade gått och funderat på redan innan skilsmässan. Hade funderingar på en trollslända, lever bara en dag och försöker få ut så mycket  som möjligt av den dagen. Men jag hade även ett fint minne bevarat av vår familj när vi badade i Säveån en vacker sensommardag när trollsländorna hade svävat omkring oss. Magiskt ögonblick!

Dock ändrade jag mig, ville ha något mindre. Ville ha ett djur och rådfrågade min syster som hade ett djursymbol-lexikon. Hon gav mig ett par förslag och jag fastnade för humlan: "trotsar förutfattade meningar." "allt är möjligt". "begränsa dig inte".

Kändes helt rätt i den fas jag befann mig i då. Bokade in mig hos Caja i Masthugget. Hon är jätteduktig! Tiden gick fort och det gjorde inte så fasligt ont;-)

badrumsrenovering

Det började bli dags att förbereda renoveringen av badrummet i min lägenhet. Skulle få tillgång till den den 15 juni. Jag åkte till Inter Kakel i Partille och valde ut helt vanligt vitt kakel (15x15 cm) till väggarna och granitgrå, lite spräcklig klinker till golvet. Fascinerande ändå hur smidigt det är att ta sig kollektiv runt i stan på en lördag. Tur det;-)

studentbal

Tisdagen den 17 maj gick Äldst på studentbal på Valand i Göteborg. Klart jag åkte in och flöt omkring bland lyckliga, blivande studenter på Götaplatsen. Till slut hittade jag min älskade lilla, stora son och vi fick till en selfie innan festen började.

umgänge

Nu blev det rejält varmt ute och jag kunde sitta ute på gården där jag bodde och sola, läsa, fika och tom äta min middag. Började hänga med alla mina gulliga grannar. Vi var flera ensamstående kvinnor, med relativt stora barn och några hundar. Supertrevligt!